Surse naturale de vitamine esențiale pentru corpul tău

Cuvântul „vitamină” provine din limba latină și se traduce prin viață („vita”). După cum ne putem da ușor seama, vitaminele sunt vitale pentru starea de bine a corpului nostru, însă organismul uman nu le poate produce în mod natural. Excepția de la această regulă este vitamina D, pe care acesta o produce atunci când ne expunem la soare. Prin urmare, necesarul zilnic de vitamine trebuie preluate din alimentație.

Vitaminele sunt împărțite în două categorii:
  • vitamine solubile în apă (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12 și C);
  • vitamine solubile în grăsimi (A, D, E și K);

Vitaminele solubile în apă (hidrosolubile)

Din această clasă fac parte toate vitaminele B și Vitamina C (sau acidul ascorbic):
  • Vitamina B1, numită și tiamină sau vitamina „bunei dispoziții”, are efecte benefice asupra sistemului nervos. Poate fi procurată din șuncă sau carne de porc, lapte de soia, pepene roșu.
  • Vitamina B2, numită și riboflavină, este o substanță care participă în procesele metabolice și ale celulelor pielii. Poate fi procurată din lapte, iaurt, brânză, cereale integrale și ciuperci.
  • Vitamina B3 mai este cunoscută și sub denumirea de niacină. Ajută la îmbunătățirea vederii și la întreținerea sănătății pielii. Se găsește în carne (carnea de pasăre, peștele), dar și în semințe integrale, ciuperci sau cartofi.
  • Vitamina B5 sau acidul pantotenic este una dintre cele mai răspândite vitamine, se regăsește în foarte multe feluri de mâncare și i se atribuie efecte benefice în lupta contra stresului și a procesului de îmbătrânire. Poate fi procurată din carnea de pui, cereale integrale, broccoli, avocado, ciuperci.
  • Vitamina B6 este o vitamină recunoscută pentru efectele sale benefice asupra sănătății mintale și a pielii. Poate fi procurată din pește, carne de pasăre, legume (spanac, salată verde) și leguminoase (fasole), produse din soia, banane.
  • Vitamina B7, numită și biotină, este o vitamină care ajută memoria, protejează pielea și părul (încetinește albirea acestuia) și depunerea colesterolului. Se regăsește în cereale integrale, ouă, boabe de soia și pește.
  • Vitamina B9, cunoscută și sub numele de acid folic, este o vitamină adesea întrebuințată în perioada de sarcină. În plus, ajută la prevenirea problemelor cardiace. O putem găsi în semințe și cereale, sparanghel, spanac, broccoli, leguminoase (fasole neagră, năut) sau suc de portocale.
  • Vitamina B12, numită și „vitamina roșie” are un rol important în prevenirea anemiei. Se regăsește în carnea de pasăre, pește, lapte, brânză, lapte de soia și cereale.
  • Vitamina C, numită și acid ascorbic, facilitează absorbția fierului la nivelul tubului digestiv și ajută la păstrarea sănătății pielii, dinților și oaselor. De asemenea, este un puternic antioxidant. Poate fi procurată din citrice, cartofi, broccoli, ardei gras, spanac, căpșune, roșii, varză de Bruxelles, măceș, coacăze.

Vitaminele solubile în grăsimi (liposolubile)

Din această categorie fac parte vitaminele A, D, E și K.
  • Vitamina A mai este numită și retinol. Aceasta ajută la formarea oaselor și dinților, întreține pielea, protejează împotriva infecțiilor și asigură o vedere bună. Poate fi procurată din: carnea de vită, ficat, ouă, creveți, pește, lapte, cartofi dulci, morcovi, dovleac, spanac și mango.
  • Vitamina D ajută la absorbția calciului și fosforului, stimulează depunerea sărurilor minerale în oase și întreține buna funcționare a inimii. Poate fi procurată din lapte, cereale și pește gras.
  • Vitamina E ajută la protecția împotriva acțiunii radicalilor liberi, protejează globulele roșii și este recomandată împotriva infertilității și problemelor de piele. Poate fi găsită în uleiuri vegetale, legume verzi, cereale integrale și nuci.
  • Vitamina K sau vitamina coagulantă determină procesul de coagulare al sângelui. Poate fi procurată din varză, ouă, lapte, spanac, broccoli și napi.
Introdu în alimentația ta zilnică fructe și legume pentru a-ți ajuta organismul să-și procure toate vitaminele de care are nevoie pentru o viață sănătoasă.

Alte retete

Germenii, sănătate în miniatură
Beneficiile vitaminei D
Activități fizice care ajută la întărirea oaselor